Menu Sluiten

Wat is vrouwen-yoga?

Het is een vriendelijke vorm van yoga, stap voor stap opgebouwd en mindful, die precies op de specifieke behoeften van vrouwen is toegesneden. Het focus van de vrouwen-yoga lessen ligt niet in hoe je eruit ziet, maar in hoe je jezelf VOELT.

Waarom is het nodig om een yogastijl te kiezen die speciaal aangepast is voor vrouwen?

  • Omdat niet alle yoga stijlen ondersteunen het hormonale overgang tussen de verschillende levensfases van een vrouw.
  • Omdat de meeste yogastijlen zijn door en voor mannen ontworpen, waardoor zij geen rekening houden met de anatomische en cyclische veranderingen in vrouwen.
  • Omdat niet alle yoga houdingen zijn even veilig als je zwanger wilt worden, menstrueert of zwanger bent (Na een bevalling of miskraam is het best om ten minstens 8 weken te wachten voordat je met yoga start)

Heb je voorkennis, flexibiliteit of een bepaalde leeftijd nodig om de lessen te kunnen volgen?

  • Neen. Je kan naar de les komen als je geen ervaring hebt of al je al jaren yoga doet.
  • De vrouwen-yoga lessen zijn evenveel geschikt voor vermoeide tieners, energieke zestigers, gevoelige trauma slachtoffers, kalme managers of stressvolle moeders.
  • Tijdens de lessen krijg je meerdere mogelijke variaties van de asana’s (lichaamshoudingen) zodat je op jouw eigen tempo kan jezelf ontdekken, ontspannen en ontwikkelen.

Waarom vrouwen-yoga doen?

  • Omdat het kan helpen om de werking van je lichaam beter begrijpen, je grenzen zoeken (en als je voelt dat het mogelijk is) langzaam verzetten.
  • Omdat het kan jou leren dat jouw lichaam niet een vijand is.
  • Omdat het kan jou helpen om een vriendelijke, zachtaardige relatie te bouwen met je lijf (onafhankelijk van je gewicht of uiterlijk).
  • Omdat de regelmatige, zachte oefeningen kunnen bijdragen om menarche, puberteit, menstruatie, zwangerschap, postpartum, overgang of post menopauze lichter te kunnen ervaren.
  • Omdat het kan jou leren om op een vriendelijke, aandachtige manier te ademen en bewegen.
  • Omdat de ademhalings- en relaxatieoefeningen kunnen jou steunen om jouw stressniveau te verlagen.
  • Omdat onafhankelijkheid van je leeftijd of achtergrond kan je jezelf thuis voelen in een kring van vrouwen.
  • Omdat vrouwen-yoga is simpel, praktisch en lichaamsgeoriënteerd, maar houdt rekening met de behoeften van je ziel.

Registreer hier als je de gratis proeflessen wil proberen
Boekenlijst:

Emerson, David en Elizabeth, Hopper: Traumaverwerking door yoga

Freedman, F. B. : Zwangerschaps yoga

Freedman, F.B.: Postnatal yoga

Rodriques, Dinah: Hormoonyoga

Dinsmore-Tuli, Uma: Yoni Shakti

Clennel, Bobby: The Woman’s Yoga Book: Asana and Pranayama for All Phases of the Menstrual Cycle

Clennel, Bobby: Yoga for breast care

Howard, Leslie: Pelvic Liberation

Mahrlig Petigara, Jill, Jensen Lynn: Yoga and Fertility

Ohlig, Adelheid: Luna Yoga

Belling, Noa: Yoga for Ideal Weight and Shape